Ska det vara så?!


Har ni sett Jack&Jones nya reklamkampanj? Om inte hittar ni den här. Reklamen börjar med en bild på en ganska utmanande och lättklädd tjej som inbjuder till ”Jack & Jones Fitness Club”, du kan sedan välja vilken klädstil du föredrar och därefter visar denna lättklädda tjej ett anpassat träningspass för just din klädstil, med allt från rumpskakningar till benböj. Det finns också en möjlighet att besöka deras ”VIP-club”, men då behöver du förstås registrera dig och få ett lösenord, too bad.

Min första tanke var ”Är det PR-byrån som driver med Jack & Jones? Facerape deluxe?” Men nej, troligtvis inte. Klädeskedjan får såklart ökad uppmärksamhet, provokation uppmärksammas och så enkelt är det. Jag bidrar till exempel till ökad uppmärksamhet genom att skriva detta inlägg, och kanske är det så de vill ha det. Men får de den typ av uppmärksamhet som de önskade? Bidrar sociala medier-stormen till att butiken ökar sin försäljning? Kommer målgruppen att köpa deras kläder efter att de har sett den här reklamen? Vi lever på 2010-talet, jag hoppas vi har mer vett än att stödja en butik med sådan reklam.

Läs även på Mediesverige om reklamen.

Ramona

Lämna en kommentar