Isabella Löwengrip och strategi kring sociala medier


Förra veckan gick jag på en föreläsning med Isabella Löwengrip där hon berättade om hur hon har arbetat med sin blogg från att vara en del av en tonårsrevolt till att bli det viktigaste kugghjulet i hennes entreprenörskarriär. Hon berättade hur hon kunde gå från affärsidé till ett förverkligande med hjälp av sin blogg. Från början hade jag planerat att jag skulle utnyttja twitter under föreläsningen för att se vad andra tyckte om föreläsningen, men jag upptäckte att jag blev så uppslukad av hennes berättelse om entreprenörskap att jag helt glömde bort det. Det är så storytelling är när den är som bäst, när puliken blir så uppslukad av berättelsen att de inte kan annat än lyssna.

Strategi av publicering
Förutom Löwengrips storytelling kring sitt entreprenörskap fastnade jag speciellt för en annan punkt, nämligen hennes strategi för publicering av blogginlägg. Hon förklarade att hon hade en strategi för vilken typ av inlägg hon skulle publicera under vilken tid på dygnet. Hon hade nämligen upptäckt att det var olika målgrupper som besökte hennes blogg under olika tider och att besökare betedde sig annorlunda beroende på vad klockan var. Hon förklarade att hennes strategi såg ut ungefär så här:

Förmiddag
Bloggen besöks av unga tjejer som vill läsa om mode och skönhet. Inlägg med ”dagens outfit”, smink och smycken läggs upp.

Lunch
Bloggen besöks av äldre tjejer som vill läsa om karriärsmöjligheter. Inlägg med ”to-do-lists” läggs upp, även framtida affärsidéer och mötesbokningar. Dessa besökare ger mycket beröm.

Eftermiddag
Bloggen besöks av personer som vill kritisera och ger förlämpningar. Nu publiceras provocerande inlägg som väcker åsikter hos besökaren.

Min första tanke när Löwengrip berättade om sin strategi var hur denna strategi kan användas av företag som är aktiva på sociala medier och självklart kan det användas på liknande sätt av företag. På samma sätt som Löwengrip har undersökt vilka olika målgrupper som besöker hennes blogg under olika tider på dygnet borde även företag undersöka samma sak på deras hemsida, sida på Facebook eller liknande. Därefter bör inläggen anpassas efter vilken målgrupp som besöker sidan när inlägget ska publiceras. Fokusera inte enbart på vilken målgrupp som försöks att nå, utan också vilka målgrupper som faktiskt nås och under vilken tid på dygnet. Då tror jag att bästa resultat uppnås.

Ramona

One thought on “Isabella Löwengrip och strategi kring sociala medier

Kommentera

