Transparens – det nya svarta.


Idag talas det ofta om att en organisation bör vara ”transparent” men är detta det nya mode-ordet som har tillkommit i samband med fenomenet ”sociala medier”? Har sociala medier bidragit till att kunder efterfrågar transparens av organisationer eller använder organisationer sig av sociala medier för att visa sig mer transparenta?


För ett antal år sedan skedde kundkontakt och kundkommunikation under relativt ordnade former med regler och strikta riktlinjer att följa. Skulle du få kontakt med en organisation fick du oftast skicka ett brev eller ett mail till en viss avdelning för att få svar på dina frågor, eller hellre fylla i ett formulär. En diskussion var ofta inte att vänta sig.

Mål och visioner hölls ofta inom organisationen och kommunicerades till kunderna genom väl formulerade budskap. Processerna om hur mål och visioner skulle uppnås var inget som basunerades ut, och som heller inte efterfrågades.

Nu
Idag sker kommunikation fortfarande utefter regler och riktlinjer som ska följas, men under andra omständigheter. Idag är det viktigt att kunderna får ta kontakt med organisationen snabbt och smidigt, annars tappar de tålamod och intresse. Kunden efterfrågar idag mer av organisationens kommunikativa arbete, vilket medför att det sätts större krav på organisationens externa kommunikation.

Organisationens mål och visioner bör idag kommuniceras mer öppet än det gjorts tidigare, då kunderna även efterfrågar detta. Processerna som tillämpas för att mål och visioner ska uppnås bör vara synliga för kunden, gärna med en inbjudan till dialog kring ämnet. En dialog och diskussion kring mål och processer ökar kundens förståelse, vilket i sin tur förbättrar er relation.

Nya kommunikationskanaler
Nya kommunikationskanaler inbjuder till nya möjligheter. Att vara öppen mot sina kunder och ge dem en inblick i hur organisationen arbetar ger en närmre relation mellan kund och organisation, vilket ofta eftersträvas. Sociala medier gör detta möjligt, dessutom på ett relativt enkelt sätt genom möjligheten till dialog och diskussion.

Ja, jag tror att transparens är ett nytt mode-ord, precis som fenomenet sociala medier, men att det kommer bli en självklarhet inom en snar framtid.  Jag tror också att sociala medier har bidragit till att kunden efterfrågar större transparens av organisationen och att det vore en idé att åtminstone försöka bemöta efterfrågan på samma kanaler. Du vet inte om det fungerar förrän du testat.

Ramona

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s