Pling, tiden är ute!


Jag tror att sociala medier kan vara en av många lösningar på en rad olika problem när det kommer till kommunikation. Nedan målar jag upp två scenario, i det första har personerna ingen tillgång till sociala medier och i det andra har personerna just tillgång till sociala medier.  Här har jag överdrivit en del för att visa min poäng (trots att jag tror att det ofta kan vara just så här).

Scenario 1
Du går på ett seminarie med intressanta och spännande personer som har liknande intressen som du. Du träffar en grupp personer som du får kontakt med och ni inser snart att ni har mycket gemensamt och har lätt för att diskutera. Ni märker helt enkelt att ni har hittat en grupp där ni kan dela med er och utbyta idéer, erfarenheter och kunskaper. Tiden för seminariet börjar lida mot sitt slut och ni bestämmer att ni ska hålla mail-kontakt och försöka ses för att diskutera nya idéer åtminstone en gång i månaden. Senare märker ni att samordna en tid och plats då alla kan närvara är inte det lättaste. Detta slutar med att ni endast träffas vid yrkesmässiga sammankomster där ni diskuterar så mycket ni hinner.

Scenario 2
Du går på ett seminarie med intressanta och spännande personer som har liknande intressen som du. Du träffar en grupp personer som du får kontakt med och ni inser snart att ni har mycket gemensamt och har lätt för att diskutera. Ni märker helt enkelt att ni har hittat en grupp där ni kan dela med er och utbyta idéer, erfarenheter och kunskaper. Tiden för seminariet börjar lida mot sitt slut och ni bestämmer er för att hålla kontakten. När du kommer hem från seminariet söker du upp dessa personer på twitter, ProfSweden, LinkedIn eller Digitala Staten och tar kontakt med dem där. Så småningom har ni i gruppen hittat varandra och fortsätter era diskussioner på de sociala medierna. Genom de sociala medierna kan ni nu diskutera era idéer, samt bjuda in andra att medverka i era diskussioner. Ni behöver nu inte lägga ner mer tid än nödvändigt för att hitta en tid och plats där ni kan ses, på de sociala medierna kan ni ses när ni vill, var ni vill och hur ni vill.

Med dessa två scenario vill jag visa att sociala medier inte är tidsbegränsade medan personliga möten ofta måste ta slut någon gång och det finns alltid en risk att diskussioner rinner ut i sanden efter detta. Diskussioner på sociala medier kan däremot pågå i dagar och utvecklas till ett både vidare och djupare resonemang, medan diskussioner under ett personligt möte har en viss tid på sig för att bli vidt och brett. Med detta menar jag givetvis inte att sociala medier på något sätt ska ersätta det personliga mötet, utan kommunikation via sociala medier kan istället ses som en förlängning av det personliga mötet.

Dessa scenario passar minst lika bra in på både kundkontakt och på B2B där sociala medier kan fungera som en förlängning av diskussioner som har skett ansikte mot ansikte.

Ramona

Annonser

One thought on “Pling, tiden är ute!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s