Behåll lugnet före stormen.


Idag läste jag om sociala medier-stormen kring Lindex barnkläder. Allt började med att en mamma undrade varför butikens killkläder var större än flickkläderna trots att de hade samma centilong. Så här skriver mamman i sin blogg ”Om Klara är 116 cm och Kalle är 116 cm, hur mycket längre är då Kalle?” Hela blogginlägget kan du läsa här. Blogginlägget skrevs för två veckor sen och har idag över 300 kommentarer. Ryktet kring Lindex barnkläder har spridit sig via den här bloggen och igår kommenterade Lindex händelsen i Dagens Media. Artikeln från Dagens Media hittar du här.

Varför har inte detta rykte nått butiken tidigare?

En regelbunden omvärldsbevakning kring den egna organisationen skulle medföra att blogginlägget hade nått Lindex samtidigt som det nådde bloggens läsare (om inte tidigare) och Lindex hade då kunnat kommentera händelsen direkt i bloggen. Hade en diskussion kring händelsen redan startat via kommentarsfältet i bloggen hade jag tipsat Lindex om att delta i diskussionen och kommentera händelsen redan där, i bloggen.

En regelbunden omvärldsbevakning av detta slag är enkel att göra, till exempel genom att använda Google Alert.
1. Skapa ett konto på Google.
2. Gå in via Google.com/Alerts.
3. Skriv in din organisations namn (eller något annat du vill hålla koll på).
4. Fyll i vilka träffar du vill få, hur ofta och vilket mailkonto du vill få de skickade till.
5. Nu får du mail när någon skriver om din organisation (eller det du fyllt i) och du kan lättare kommentera händelser, rykten och kommentarer redan vid uppkomsten.

Ramona

Annonser

6 thoughts on “Behåll lugnet före stormen.

  1. Pingback: Kommunchef kommenterar – 26 January, 2011

  2. Bra och enkel beskrivning av Google Alert. Är det verktyget som du föredrar för omvärldsbevakning online? Eller har du ytterligare favoritverktyg att tipsa om?

    • Är det något specifikt jag vill hålla koll på använder jag Google Alert, annars brukar jag faktiskt använda Twitter till omvärldsbevakning. Har man skapat ett Google-konto kan man också använda Google Reader där man kan lägga upp ett eget RSS-flöde, fungerar också väldigt bra!

  3. Jag har förstått det som att Lindex sett bloggen men inte ansett att de behövde svara. Kanske har jag fel. Jag hoppas det eftersom ett svar direkt i bloggen förmodligen hade tagit udden av intresset. Nu hamnade samma incident istället på SVT:s Bolibompa (REA). Att besvara kritik som uppstått i en blogg med en artikel i en tidning är tydligt exempel på hur man absolut inte ska göra i sociala medier.

    • Du har helt rätt! Man borde istället besvara kritiken direkt där den uppstår, och i så fall komplettera med en artikel i en tidning. Enbart en artikel räcker inte.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s